چند خبر علمی چند خبر متفاوت
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

 

یک سال با کاوشگر «کنجکاوی» در مریخ

سال گذشته کاوشگر «کنجکاوی» با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمد و احتمال وجود حیات را در این سیاره را آشکار کرد.

بابک فردوسی، مدیر پرواز این کاوشگر از انتشار عمومی اخبار مربوط به این پروژه اظهار رضایت کرده است. دانشمند دیگری به نام آلن چن می گوید: «مریخ برای همه جالب است، چون به زمین نزدیک است.»

کاوشگر یک تنی، این بار مأموریت دارد تا شرایط مساعد احتمالی برای حیات در یکی از بلندی های رسوبی مریخ را بررسی کند.

آلن چن می افزاید: «ما شرایط حیاتی در مریخ را بررسی کردیم تا ببینیم آیا نشانه ای از موجودات زنده در گذشته پیدا می شود یا نه.»

دانشمندان قصد دارند تا سال آینده ربات دیگری به نام ماون را به کاوشگر «کنجکاوی» ملحق کنند تا ببینند چرا سیاره مربخ در حال از دست دادن جو خود است در حالی که شرایط آن با سیاره آبی زمین تفاوت زیادی ندارد.

مسیر نخستین سفر مریخ نورد کنجکاوی مشخص شد

ناسا نقشه مسیر نخستین سفر تحقیقاتی مریخ نورد کنجکاوی را معرفی کرد. کنجکاوی که ۱۲ روز پیش، قدم بر روی کره سرخ نهاد، قرار است در سفری ۷ کیلومتری تا کوهپایه کوه «شارپ» پیش برود. سفری که چندین ماه به طول خواهد انجامید.

مریخ نورد کنجکاوی برای بررسی لایه به لایه خاک‌های اطراف این کوه مرتفع به محل اعزام می‌شود.

طبق برنامه ناسا، کنجکاوی پیش از رسیدن به کوه شارپ به محلی به نام «گلِنِلگ» خواهد رفت. گلِنِلگ سخره‌ای در ۵۰۰ متری محل کنونی کنجکاوی است که از لحاظ تنوع خاک توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است.

کنجکاویی برای رسیدن به گلِنِلگ دستکم به یک ماه زمان احتیاج دارد.

معمای وجود زندگی در مریخ چگونه حل خواهد شد؟

دانشمندان دستگاههای خودکار به کره مریخ می فرستند تا بر روی آن حرکت کنند و بزودی در آن حفاری های بسیار عمیق نیز انجام خواهند داد تا شاید نشانه هایی از اینکه در گذشته، این کره محل زندگی بوده است یا نه، کشف کنند.

سیاره بهرام یا مریخ همچنان یک معماست اما اطلاعات ما از این سیاره طی ده سال گذشته پیشرفت بسیاری کرده است. ماموریت کاوشگر مدارگرد “مارس اکسپرس” آژانس فضایی اروپا، نقش بسیار مهمی در این پیشرفت داشت.

کاوشگر “مارس اکسپرس” ده سال پیش با هدف مطالعه بر روی سیاره سرخ پرتاب شد و با مطالعه عوارض سطحی و توپوگرافی و فرایندهای زمین شناختی و تحولی مریخ، به دانشمندان اجازه داد تا نقشه های سه بعدی تهیه کرده و کشف کنند مواد معدنی در چه نواحی وجود دارند.

کشف بزرگ مواد معدنی هیدراته در برخی نقاط کره سرخ، باعث کنجکاوی متخصصان شد. وقتی آنها کشف کنند این خاک رس و سولفات کجا قرار دارد، خواهند توانست جایی را که زمانی آب وجود داشته را نیز پیدا کند.

ماموریت “مارس اکسپرس” ثابت کرد که قطعات یخ در زیر سطح کره، در زیر غبار پنهان شده است. آن چیز دیگری را نیز کشف کرد، چیزی که مرموزتر و جذاب تر است: یعنی متان.

در سال ۲۰۱۶، مدارگردی در مدار مریخ قرار داده خواهد شد که برای یافت متان طراحی شده است و در سال ۲۰۱۸ این کاوشگر بر روی کره سرخ حرکت خواهد کرد.

این اولین ماموریتی است که با هدف یافتن نشانه هایی از زندگی به اجرا در خواهد آمد.

بشر در حال پیشرفت سریع در حل معمای مریخ است، معمایی که می تواند نکته های بسیاری را در مورد زمین برملا کند.

اولین حفره ‘کنجکاوی’ بشر در مریخ کنده شد

آیا روزی رودهای خروشان در مریخ بی آب و علف جاری بوده است؟ آیا در مریخ شرایط طبیعی برای حیات وجود داشته یا دارد؟ آیا حیات در سیاره سرخ روزی ممکن خواهد شد؟

کاوشگر کیوریاسیتی یا کنجکاوی با اولین نمونه برداری فیزیکی موفقیت آمیز از سطح سیاره مریخ که تصاویر مربوط به آن را به زمین ارسال کرد، در پی یافتن پاسخ این سوالهاست. سوالهایی که قدمتشان به اندازه عمر بشر است و از روزی شکل گرفته‌اند که اولین انسان چشم به آسمان دوخت.

بدین ترتیب در ماموریتی ویژه، کنجکاوی با مته‌ای که در آن کار گذاشته شده است اولین حفره نوع بشر را در مریخ کند. هر چند حفره‌ای که کنجکاوی کند ۶. ۱ سانتی‌متر عمق و ۴. ۶ سانتی‌متر پهنا داشت اما همین حفره کوچک یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای نوع بشر به شمار می‌رود.

پیشرفته‌ترین کاوشگر تاریخ بشر، با ابزار و آزمایشگاه داخلی که دارد ترکیب شیمیایی سنگهای پودر شده و نمونه‌ها را آنالیز می‌کند.

کاوشگر کنجکاوی همچنین به دوربین شیمیایی مجهز است که با آن پرتو لیزری به اجسام مریخی می‌تاباند و گاز تولید شده گرم را بطور خودکار مورد تحلیل قرار می دهد.

منبع: همه‌ی خبرهای مریخ دانش و فن یورونیوز فارسی

جهان زیبای درون شهاب‌سنگ‌ها

سنگ‌های فضایی معمولا به دلیل نمای خارجی خاکستری‌شان شهره‌اند، اما دانشمندی به نام «جف بارتون» جهان زیبای زیر این سطح خاکستری را به نمایش گذاشته است.
وی از صدها شهاب‌سنگ 4.5 میلیارد ساله با استفاده از دوربین استاندارد، فیلتر، طیف‌نگار، نرم‌افزار ساده و همچنین یک میکروسکوپ قدرتمند جهت زوم‌کردن عکس گرفته است.
این دانشمند 66 ساله اهل تگزاس امریکا مطالعه خود بر روی بخش‌های نازکی از صخره‌ها و شهاب‌سنگ‌ها را در سال 2004 آغار کرد.
وی چگونگی شناسایی مواد معدنی موجود در بخش‌های باریک این سنگ‌ها را با استفاده از شاخص اندازه‌گیری انکسار و توسط یک میکروسکوپ به خود یاد داد.
اکثر شهاب‌سنگ‌ها قطعاتی از سیارک‌ها هستند که از کمربند سیارک‌های واقع در بین مریخ و مشتری رها شده و به زمین سقوط کرده‌اند.
این حجم از فضا شامل بیش از یک میلیون جرم آسمانی است که اندازه‌ آن‌ها از یک متر تا 800 کیلومتر گزارش شده است.
بزرگ‌ترین شهاب‌سنگ با وزن 60 تن حدود 80 هزار سال پیش بر روی زمین سقوط کرد.
این شهاب‌سنگ در منطقه Otjozondjupa واقع در نامیبیای افریقا فرود‌ آمد و در سال 1920 توسط مالک زمین محل برخورد و حین شخم‌زدن کشف شد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/337572

افزایش ۲۲ برابری آبونمان مخابرات به بهانه هم‌کدسازی!

با افزایش آبونمان دو جانبه مخابرات، یکی از محل هم‌کدسازی و دیگری تصمیمات شورای رقابت، هزینه آبونمان مخابرات حداقل از ۶۳ تومان به ۱۴۱۰ تومان می‌رسد که رشدی ۲۲ برابری را به ثبت خواهد رساند.
موضوع نیز از این قرار بود که براساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و با مصوبه هیات دولت دهم، مخابرات تصمیم به ادامه هم‌کدسازی داخل استانی گرفت تا از این پس نرخ مکالمات شهرها و توابع نزدیک هم و داخل یک استان براساس تعرفه شهری محاسبه شود.
اما جالب اینکه، بعد از این رایزنی‌ها و ارائه پیشنهادات، تصمیم عجیبی گرفته شد که به دنبال آن مردم باید بیشتر این هزینه‌ها را جبران کنند و در واقع هزینه هم‌کدی از جیب مردمی پرداخت می‌شود که شاید هیچ تمایلی به انجام این طرح نداشته باشند و تنها از این پس باید 900 تومان بیشتر پرداخت کنند.
اما از طرفی دیگر باید مد نظر داشت که با تعرفه واحد داخل استانی، هزینه‌های تماس با شهرها و توابع کاهش پیدا می‌کند و این برای کسانیکه تماس‌های بین استانی ندارند بسیار قابل توجه است اما خوب برای کسانیکه تماس‌هایشان بین استان‌ها هم رد و بدل می‌شود، هزینه‌ها بیش از پیش می‌شود.
در واقع این 900 تومان قرار است به عنوان آبونمان برای مشترکان لحاظ شود. به قولی شاید این ضرب المثل اینجا مصداق داشته باشد که "آش کشک خالته بخوری پاته، نخوری پاته"...
اما ای کاش موضوع به همینجا ختم شود:
1.نرخ آبونمان تلفن ثابت بابت هر خط معادل هزینه 100 پالس در ماه منظور گردید. چنانچه مشترکان بیش از 100 پالس در ماه از هر خط تلفن استفاده کنند، این مبلغ به صورتحساب آنان اضافه نمی‌شود و چنانچه میزان استفاده آنان کمتر از این مقدار باشد، به مأخذ 100 پالس در صورتحساب آن‌ها منظور خواهد شد.
2.چنانچه شرکت مخابرات ایران در جهت ارتقای کارایی، نسبت به بهبود فناوری ارائه خدمات خود اقدام نماید، در صورت اثبات ارتقای کارایی، ضریب z منظور شده در دستورالعمل قیمت‌گذاری مخابرات بنا به پیشنهاد شرکت مخابرات ایران، از سوی شورای رقابت مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت.
این یعنی اینکه مشترکان 100 پالسی و کمتر از این مقدار نیز باید با در نظر گرفتن پالس ریال (بدون حذف کد)، هزینه‌ای بالغ بر 510 تومان نیز علاوه بر آن 900 تومان داشته باشند که مجموعا آبونمان به 1410 تومان می‌رسد این موضوع همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد! (آبونمان در گذشته 63 تومان بود)
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290088

تبدیل کمیسیون های تخصصی مجلس به کابین های قرون وسطایی تفتیش عقاید!

خبرهای رسیده از کمیسیون های مجلس شورای اسلامی حکایت از تبدیل این کمیسیون ها به کابین های تفتیش عقاید دارد.
برخی نمایندگان، به جای نقد و بررسی برنامه های وزرا ، کمیسیون های تخصصی را تبدیل به کابین های تفتیش عقاید کرده اند و به وزرای پیشنهادی اعلام می کنند که اگر به سوالات شان ، پاسخ های دلخواه آنان را ندهند، از رأی اعتماد خبری نیست!
این نمایندگان که در طول سال های اخیر به تندروی و تعلق خاطر به حلقه های خاص شهره شده اند، از وزرای پیشنهادی می خواهند نظرشان را درباره هاشمی و خاتمی بگویند یا به جای پرسشگری از برنامه های وزرای پیشنهادی ، از آنان می خواهند تحلیل خودشان را از اتفاقات بعد از انتخابات سال 88 بیان کنند یا دیدگاه شان را درباره موسوی و کروبی اعلام کنند و بگویند مقصر حوادث سال 88 چه کسانی بوده اند؟!
باید از این آقایان پرسید که آیا دیدگاه مثلاً وزیر پیشنهادی نفت درباره هاشمی و خاتمی مهم است یا عقب ماندگی پروژه ملی عسلویه و جلو افتادن قطر از ایران در برداشت گاز از میدان های مشترک؟
آیا نظرشخصی وزیر کار درباره این که چه کسانی مقصر اتفاقات سال 88 بوده اند مهم است یا سروسامان دادن به صدها بنگاه اقتصادی زیر مجموعه این وزارتخانه که به لطف سیاست های خانمانسوز دولت های نهم و دهم، عمدتاً زیان ده شده اند و خاک سیاه نشسته اند؟
اصل 23 قانون اساسی: «تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‏ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار دارد.»

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290038

کاهش 22 درصدی مصرف شیر با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها

پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و با گران شدن شیر در طول سالهای اخیر، 22درصد کاهش فروش شیر برای کارخانه‌ها رقم خورده است.

کارخانه‌جات تولید لبنیات و محصولات پاستوریزه با گران شدن شیر آسیب می‌بینند چرا که هر چقدر قیمت شیر افزایش یابد توان مردم برای خرید نیز کاهش می‌یابد که این مساله برای تولیدکنندگان بازخورد منفی و کاهش فروش را به همراه دارد.

کاهش 22درصدی فروش از سال 84 به بعد و به خصوص با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها اتفاق افتاد و این مساله نشان می‌دهد که نگاه مسوولان در سالهای گذشته به مقوله لبنیات و شیر به کاهش یا حذف شیر از سبد کالای خانوار منجر شده است.

سرانه مصرف شیر باید به 168 کیلوگرم در سال برای هر نفر می‌رسید که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها میزان مصرف شیر از 84 کیلوگرم در سال برای هر نفر به 68 کیلوگرم کاهش یافت.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290050

آب ارس را به بهانه نجات دریاچه ارومیه برای مصارف کشاورزان انتقال می‌دهند!

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: به بهانه نجات دریاچه ارومیه، آب رودخانه ارس را برای مصارف کشاورزی انتقال می‌دهند!

اکنون تنها یک سوم از مساحت این دریاچه باقی مانده است و در صورت خشکی تمام دریاچه، نمکی که از سطح آن بلند می‌شود دیگر آذربایجان، کردستان، مشهد، تهران و ... را نمی‌شناسد و کل کشور را درگیر خواهد کرد.

افرادی که به بهانه دریاچه ارومیه آب را برای کشاورزی، صنعت و یا حتی گردشگری انتقال می‌دهند از نتیجه کار خود آگاه نیستند چرا که خشک شدن دریاچه ارومیه دیگر زمین کشاورزی در منطقه باقی نخواهد گذاشت.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290057

12 کشته در سقوط وانت به داخل کانال آب/ تنها يک دختر نجات پيدا کرد

در ساعت 23:30 شب‌گذشته (شنبه) امدادگران جمعیت هلال‌احمر دزفول از طریق تماس مردمی در جریان وقوع حادثه‌ای در منطقه «سنجر» حد فاصل اندیمشک به دزفول قرار گرفتند.

امدادگران با حضور در محل حادثه دریافتند که یک وانت با 13 سرنشین به دلایل نامعلومی داخل یک کانال آب‌بزرگ محلی سقوط می‌کند.

تنها یک دختر 12 ساله از این سقوط جان سالم به در برده،تاکنون جسد شش تن از این افراد توسط امدادگران پیدا شده و جست‌وجو برای یافتن شش جسد دیگر نیز ادامه دارد.

عرض این کانال 12 متر و عمق آن شش متر تخمین زده شده است و بررسی‌ها نشان داد که تمامی این افراد سقوط کرده، عضو سه خانواده بودند که از یک مراسم عروسی بازمی‌گشتند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290044

اهدای اعضای پیكر کارگر شهرداری، ۳ بیمار را به زندگی بازگرداند

کارگری بنام «حسین متقی‌زاده» پس از ۳۶ سال خدمت در شهرداری شاهین شهر اصفهان، زمانی که می‌خواست پی گیر مراحل اداری بازنشستگی خود شود، دچار حادثه تصادف شد و در کما فرو رفت.
قلب، کلیه و کبد این کارگر با اهدا به سه بیمار نیازمند، آنان را از مرگ حتمی نجات می‌دهد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=95536

100 هزار متقاضی برای سفر بی‌بازگشت به مریخ!

پروژه «مارس وان» ناسا برای مسکونی کردن سیاره مریخ که قرار است در سال 2022 آغاز شود، تاکنون توانسته بیش از 100 هزار انسان مشتاق برای سفر بی‌بازگشت به مریخ را جذب کند.

این پروژه شش میلیارد دلاری توسط رسانه‌ها و حامیان مالی تامین شده و هزینه هر درخواست برای این ماموریت بر اساس تولید ناخالص داخلی سرانه هر کشور است.

یک گروه 40 نفره از فضانوردان چند قاره قرار است در سپتامبر 2022 به سمت سیاره مریخ پرواز کرده و در آوریل 2023 در آن فرود بیایند. یک گروه دیگر متشکل از چهار انسان نیز دو سال بعد در سفری بی بازگشت به این سیاره اعزام خواهند شد.

فضانوردان برای هشت سال در یک موقعیت منزوی تحت تمرینات سخت قرار خواهند گرفت.

ماموریت مسکونی سازی مریخ با خود خطرات سلامتی زیادی همراه خواهد داشت که از آن جمله احتمال ابتلا به سرطان در پی مواجهه فضانوردان با سطوح تابش خواهد بود.

از این رو تعداد روزهای قابل سکونت در مریخ 500 روز محاسبه شده است.

کریس مور، معاون مدیر سیستمهای پیشرفته اکتشافی اظهار کرد که مهندسان می‌توانند درصد مواجهه فضانوردان با تابش را با طراحی فضاپیمایی که از حفاظت بیشتر برخوردار بوده، محدود کنند اما از آنجایی که خطر سفر فضایی در کل بالا بوده، خطر تابش بزرگترین نگرانی برای آنها نخواهد بود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290115

بحران شیوع «تب مالت» در کرمانشاه

عشایر و روستاییان فعال در عرصه‌ی دامپروری بیشتر در معرض ابتلاء به تب مالت هستند.

دکتر «نادر پرور»: تب مالت، از صعب‌العلاج‌ترین بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود، اما احتمال انتقال آن از انسان به انسان اندک است.

وی سقط جنین و کاهش تولیدات آن را از مهم‌ترین علائم تب مالت در دام برشمرد و افزود: تب مالت علاوه بر کاهش تولیدات دامی که اقتصاد جامعه را تهدید می‌کند، به بهداشت انسانی جامعه نیز آسیب می‌رساند.

شمار مبتلایان به تب مالت در کرمانشاه بیش از میانگین کشوری است و در چند شهرستان استان از جمله دالاهو، سنقر، گیلانغرب، کنگاور و ثلاث باباجانی وضعیت به مرز بحران رسیده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290113

قتل پسر بچه 10 ساله نهاوندی توسط پدرش

در پی تماس مردم با پلیس 110 نهاوند جسد پسر بچه 10 ساله در باغ های اطراف میدان مادر نهاوند پیدا شد.
روز جمعه هفته گذشته فردی به نام "جمال نباتی" ضمن مراجعه به کلانتری شهرستان نهاوند بیان می کند که پسر بچه 10 ساله او به نام احسان نباتی گم شده است و 24 ساعت است خبری از او ندارد.
جمال نباتی:برای تنبیه پسر 10 ساله ام دستانم را در حلق او قرار داده و آنقدر فشار دادم تا خفه شد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290164

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب